dinsdag 9 februari 2016

Clubrace met de LMP clubauto’s op 5 februari.

Als ik iets over half acht met Sjoerd binnenkom, staan er een aantal te rijden onder leiding van Joop en Jos, Sander en Sander zijn aan het marshallen, en behalve de jeugd, zijn Hans en Rick (bezoekers van vorige keer) de baan al aan  het verkennen. Leuk, dan zijn we al met zijn achten, en als later Jan, Jim en Edwin ook nog binnenkomen, kunnen we na het afstellen en de training, beginnen met de kwalificatie.

Rick mag de spits afbijten en rijdt een nette 13 laag, niet gek als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Zijn vader, Hans duikt al in de twaalf laag, en dat zet al de toon voor Sjoerd en Jan, Sjoerd gaat daar een tiende onder en Jan 5 honderdste, dat wordt straks spannend.…  Dan mag ik het proberen, een degelijke 11,3 maar de snelle jongens moeten nog komen, en jawel, Jim gaat daar natuurlijk onder, een elf blank, Sander Klappe gaat daar ruim onder, en zet met een 10,885 de toon voor de rest, ik hoor al diverse opmerkingen, “zo dat wordt echt trappen om daar onder te komen”. Joop is de volgende, perst er alles uit, moet 13 duizendste toegeven, daarna Sander Knol, ja het lukt hem, 5 honderdste sneller, dan Jos, duurt eventjes maar dan verschijnt er een 10,75 op de klokken, de lat wordt weer hoger gelegd, wordt heel spannend, zou het Edwin als laatste lukken ? De spanning is te snijden, de eerste rondjes nog niet maar op het laatst perst Edwin er een 10,71 uit. Pfff wat ligt het dicht bij elkaar in de top , de eerste vijf schelen nog geen twee tiende, dat belooft straks wat bij de race.

Uitslag kwalificatie.


De clubauto's, waarmee we vanavond rijden, elke baan (spoor) heeft zijn eigen auto, iedereen rijdt dus met alle auto's (dat is wel zo eerlijk, en alleen de rijderscapaciteiten bepaalt vanavond de uitslag). Het telkens van auto wisselen tussen de stints is een combinatie van kwartetten en sjoelen, een hilarisch spel, je moet het maar eens op zo'n avond komen bekijken.


In de eerste race, zes rijders aan de start, Jim in baan 1, Roel in baan 2, Sjoerd in baan 3 , Jan in baan 4, Hans in baan 5 en Rick mag in de moeilijke baan 6 beginnen.
De koppies zijn geconcentreerd als de rode lichten aan gaan, we zijn gestart !



In baan 2 weet ik Jim nog van me af te houden, maar als we een baantje opschuiven, komt Jim in baan 2 al heel dicht bij , gaat in baan 3 rijdend er over heen, en bouwt daarna geleidelijk zijn voorsprong uit, elke stint een ronde en weet in baan 6 rijdend die voorsprong vast te houden, goed gereden Jim en verdiend gewonnen ! In de tussentijd ontstaat er ook een strijd tussen Sjoerd en Jan. Sjoerd neemt in de eerste 3 stints 3 rondjes voorsprong op Jan, die in de langzamere banen rijdt, maar het wordt omgekeerd, zodra Jan de banen 1,2 en 3 mag rijden, dan rijdt hij als een duivel, wetend dat Sjoerd in baan 6 en 1 niet zoveel ervaring heeft, en gaat hem dan ook voorbij. Sjoerd probeert Jan in de laatste stint in baan 2 rijdend nog in te halen, neemt veel risico, en gaat er dan ook een paar keer uit, Jan rijdt in baan 3 “rustig” zijn rondjes, nou ja rustig, 19 rondjes is een mooi record toch, Jan ? En Hans en Rick dan, zal je misschien zeggen, ja, je zult voor de eerste keer een competitierace rijden bij Speedtrack en dan meteen met de lastige baan 5 en 6 moeten beginnen. Dat is geen sinecure, de ervaren rotten weten dat je in baan 6 behouden moet rijden, niet proberen met de rest mee te rijden, maar ja dat moet je nog wel ondervinden, als je voor de eerste keer bij Speedtrack rijdt. Maar Rick rijdt toch een nette 85 rondjes, niet gek voor een eerste keer, gewoon blijven oefenen Rick, dan zie je dat het telkens steeds beter gaat. Hans rijdt iets contanter, rijdt wat rustiger en komt tot een respectabel 98 rondjes, niet gek voor een eerste keer, even veel als Sjoerd vorige week ook in zijn eerste race op deze baan. Jan en Roel benaderen hun PR en Jim rijdt een nieuw PR.

In de tweede race vijf rijders aan de start, Edwin in baan 1, Jos in baan 2, Sander Knol in baan 3 , Joop in baan 4 en Sander Klappe in baan 5.



Als de rode lichten uitgaan, stuift het hele veld richting de brug van IJsselmuiden, het veld blijft lang bij elkaar, maar op gegeven moment moeten Joop en Sander Klappe lossen, Sander Knol blijft langer bij , maar Jos gaat in baan 2 aan de leiding, op korte afstand gevolgd door Edwin. Deze volgorde blijft voorlopig gehandhaafd, waarbij de onderlinge verschillen varieeren. Edwin weet in baan 4 en 5 Jos te passeren en een rondje voorsprong te nemen, die hij in baan 6 rijdend, weet vast te houden. Joop, gestart in baan 5 en 6, rijdt daar rustig zijn rondjes, wacht zijn kans af zodra hij in de snelle banen rijdt, en weet de twee Sanders op achterstand te zetten. Sander Knol heeft in de drie eerste stints twee ronden voorsprong weten te nemen op  Sander Klappe, die op zijn beurt de laatste 3 stints twee ronden sneller is en met 40 baanstukken voor Sander Klappe eindigt. Spannende race waarbij het verschil tussen de nummer 1 en 5 maar 4 rondjes is. Joop en Sander Klappe rijden een PR, de rest benadert hun PR. 

De uitslag:



Volgende week de classics. Een aantal gaan na de race naar huis, maar een paar blijven nog even hun auto voor de classic race testen. Edwin is niet tevreden over de snelheid van zijn Ford Mk IV, informeert of er een snellere motor is dan zijn rode 22k van NSR, ja, de 25K van Slot-It, maar die vindt hij te weinig rem hebben, die van NSR dan ? Die heb ik in mijn Porsche 917, en nodig hem uit, die eens te proberen. Nou dat doet Edwin, en gaat van start met de opmerking, meer power dan die van mij, hij duikt na 2 rondjes al onder de 11, met een 10,8 en na de banden schoongemaakt te hebben, rijdt hij ronde na ronde 10,7 ! Zo, nou weet ik waar de grenzen van mijn Porsche 917 liggen, mijn eigen grenzen liggen een stuk hoger, ik ben al blij met een 11,2….. Tja, maar dat is altijd als ik Jos of Edwin met mijn auto’s laat rijden, dan gaat er een halve seconde van mijn snelste rondetijd af.

Oh ja, de blauwe NSR 25K motor in het winkeltje is gereserveerd voor Edwin…

Tot vrijdag, bij de Classics….