dinsdag 23 februari 2016

Nostalgie, ofwel back to the 70’s.

Naar aanleiding van het stukje geschiedenis op het blog van Henk Gort (waar ook Speedtrack even genoemd wordt) kwamen bij mij herinneringen naar boven en toen ik vanmiddag aan het opruimen was kam ik wat tegen uit die roemruchte jaren 70.

Een oud bestoft kofferje, met daarin een klein doosje wat duidelijk de tijdsgeest ademt:

Wat het herbergde dit toendertijd ?

Bandjes, tandwielen, asjes, stelwieltjes, slepers….. En dat behoorde bij:

Typisch een slotcar uit de jaren 70,kap stelde niets voor (paar gram plastic, lijkt in de verte op een raceauto, maar wat eronder zit, is (voor die tijd) veel geavanceerder:
Chassis ontwerp is van Bob Emott, die eind jaren 60 op de roemruchte baan van Tottenham de blitz maakte met deze creatie. We (ik en een slotrace vriend uit die tijd Theo de Bruijn) maakten zo’n chassis natuurlijk zelf, met messing plaat, verenstaal, en veel soldeer…..We waren aardig creatief die tijd…..
Nu zijn deze ontwerpen ook nog op Internet te vinden:

Allemaal uit het blad voor slotracers in de jaren ’60-70:

Ik reed toen op een 8 sporen houten baan op de zolder van een school in Eindhoven, samen met de vader van Paul van den Hurk, een bekende slotracer in den lande (appel valt ook hier weer niet ver van den boom).

SRTE (Slot Racing Team Eindhoven) heette die club…..

Maar ja, bij een slotcar hoort een regelaar, en aangezien een Parma regelaar niet zo goedkoop was (tja, als student moest je met 25 gulden per week rondkomen voor eten en drinken…), dus maar een regelaar zelfbouwen:

Wat heb je nodig, een Parma weerstand, wat pertinax plaat, een stuk plastic pijp, een fiets handvat..
Draad, 2 micro switches (voor gas en rem, nou ja, micro voor die tijd…), wat draad, koper, soldeer, messing en aluminium, en tijd om in het praktijklokaal van de HTS zo’n koelblok te frezen….

En een aantal jaren geleden, kwam ik bij Klaas in Putten in de voordeelbak nog wat leuks uit die tijd tegen:
 Een 1:32 Parma met womp-womp chassis:
Maar rijdt eigenlijk niet, te star, geen flexibele side pods.

Nee, dan reed de zelfbouw uit 1970 een stuk beter (maar zo'n Mura motor slurpt zo'n 6 ampere, dus die clubs hadden destijds vrachtwagen of scheeps accu's als voeding).

Ook natuurlijk ook nog aan nationale races mee gedaan in het toenmalige mekka van het slotracen gereden, “Uden”, the place to be, met een mooie 9 sporen King baan,
Wij (Theo en ik) deden als een team mee, afwisselend rijden en marshallen:
En aan een van die races nog een herinnering aan overgehouden...
Toenmalige winnaar was Philip de Vries, die tegenwoordig af en toe nog eens zijn gezicht laat zien bij Slipstream, en daar nog wel eens een race rijdt.