zondag 21 februari 2016

Clubrace met de LMP’s op 19 februari.

Volle bak vanavond, want behalve de vaste crew, Joop, Jos, Edwin, Jim, Jan, Sander Knol, Sander Klappe en ondergetekende waren er ook weer Sjoerd, Hans, Rick en Niels (aanstaande leden), zodat het een drukte was tijdens de trainingen.

Erg leuk was dat Hans een filmpje heeft gemaakt van de training bij de jeugd en van de ouderen, zo krijg je een kijkje in de keuken van Speedtrack: https://www.youtube.com/watch?v=5ia-Blut5Zo

Er werd zo fanatiek getraind, dat we na negen uur begonnen met de kwalificaties. Niels beet de spits af, reed voor de eerste keer bij Speedtrack, maar liet zien dat hij op zijn thuisbaan de snelste is (zo vertelde Hans mij), meteen een 12,5 rijden met een clubauto, dat doen er niet veel bij Speedtrack. Rick reed een 13,6 met de clubauto, moest wat wennen aan die auto, die clubauto was ook wat langzamer dan de clubauto van 14 dagen geleden.  (een tip Rik, zoek als je binnenkomt je auto uit, en ga met die auto trainen, dan zal je zien dat je bij de kwalificatie aan die auto gewend bent). Hans was nipt sneller als Niels, en met Sjoerd doken we de 11 in. Jan reed marginaal langzamer met zijn Lola, 12 blank, en toen ging het ineens veel sneller, Sander Klappe een 11,2 (PR !) Jim duikt als eerste onder de 11, een 10,9 (PR !) ik blijf er net boven met een 11,1 maar Sander Knol gaat wel erg hard met zijn Audi, een 10,7 (PR !), de rijders die nog moeten rijden worden wat onrustig, want Sander legt wel een erg snelle tijd op tafel. Edwin gaat er voor zitten en het lukt hem ternauwernood een hoge 10,6. Jos gaat daar met moeite onder een mooie 10,510 dat zal wel de snelste tijd worden, maar Joop is extra gemotiveerd vanavond (lees het facebook maar van Speedtrack ;-)), en weet Jos zijn snelle tijd met 2 duizendste te verbeteren !

Zo, dat belooft wat voor de races. Omdat we nu met zijn twaalven zijn, is de indeling gemakkelijk, 6 om 6.
De eerste race:

In baan 1 staat de Fina McLaren van Sander Klappe, daarnaast in baan 2 de oranje McLaren, gereden door Sjoerd, dan de witte Lola van Jan, en de drie LMP clubautos, in baan 4 gereden door Hans, in baan 5 door Niels en in baan 6 door Rick.



De rijders (nu nog wat ontspannen), staan al klaar van links naar rechts ditmaal, Sander Klappe (in baan 1), Sjoerd (baan 2), Jan (baan 3), Hans (baan4 ), Niels (baan 5) en Rick sluit de rij in baan 6.

Zoals verwacht neemt Sander Klappe meteen de leiding, gevolgd door Jan, die met zijn Lola het even kan bijbenen, en neemt tegelijkertijd wat voorsprong op Sjoerd. De familie van Vianen maakt er een onderlinge race van, waarbij Hans het voortouw neemt, gevolgd door Niels en Rick (die “mag” in de moeilijke baan 6 starten). Sander rijdt in baan 2 en 3, 20 ronden en bouwt geleidelijk zijn voorsprong uit. Jan en Sjoerd maken er een spannende race van, Jan neemt in de eerste twee stints 3 ronden voorsprong, maar als Jan in baan 6 rijdt weet Sjoerd hem in baan 5 rijdend, te achterhalen. Maar ja, dan moet Sjoerd in baan 6, Jan profiteert in baan 1 ervan en neemt weer 2 ronden voorsprong en in baan 2 is Jan met zijn Lola niet te houden en eindigt op de 2e plaats met genoeg voorsprong op Sjoerd. Jan rijdt in baan 2 en 3 een snellere ronde als in de kwalificatie en Sjoerd doet hetzelfde in baan 2.
Tussen Hans, Niels en Rick ontstaat er een mooie strijd. En dan zie je dat Niels (op de thuisbaan blijkbaar de snelste van de drie), hier ook uiteindelijk de snelste is, met een fraaie 98 ronden, Hans met zijn ervaring komt ook op een nette 95 ronden en Rick eindigt daarachter (maar wel een PR !), en rijdt in de banen 2, 3 en 4 een snellere rondetijd als tijdens zijn kwalificatie (Hans lukt dat in baan 3 en Niels in baan 2 en 3), en dat komt namelijk niet vaak voor, in de kwalificatie rijdt men alleen en in de race met alle rijders op de baan, dus de race omstandigheden zijn eigenlijk ongunstiger….. En in de andere race reedt niemand sneller als in de kwalificatie…..Maar misschien ook wat langer trainen en de regelaar afstellen op de auto ? We gaan het de volgende keer zien….
Sander (zoals verwacht), eerste in deze heat gevolgd door Jan, Sjoerd, Niels, Hans en Rick.         

De tweede race:



Van links naar rechts, in baan 1 de Lola van Joop, daarnaast de identieke Lola van Jos, de Toyota van Edwin in baan 3, de zwarte Audi R18 van Sander Knol in baan 4 , weer zo’n Lola gereden door Jim, en de Fina McLaren van Roel sluit de rij in baan 6. Vier moderne LMP’s (Lola’s en Audi R18) tegen 2 oudgedienden (Toyota en McLaren), een ongelijke strijd ?



Weer van rechts naar links, Joop (in baan 1), Jos, Edwin, Sander, Jim en Roel sluit de rij in baan 6. De een wat ontspannen, de ander al geconcentreerd ;-)

Als de rode lichten uitgaan, stuiven Jos en Joop weg, achtervolgd door Jim, Sander en Edwin, die wat contactproblemen heeft, en vraagt in de volgende stint aan Sjoerd of hij met de oranje McLaren mag rijden (daarvan weet Edwin hoe die rijdt), Sjoerd pakt bereidwillig de McLaren (op zijn marshall plek gaat er bijna nooit een auto uit, nu gelukkig ook niet), en de auto’s worden in de pitstraat gewisseld.

Inmiddels zijn Jos en Joop wat rondes uitgelopen op de rest en in de 3e stint neemt Joop de kop over van Jos.  Jim en Sander zijn ook in een strijd verwikkeld, waarbij Jim in de 4e stint een ronde voorsprong neemt op Sander en die voorsprong niet meer afgeeft. En ik ? Ik rij rustig mijn rondjes, de  anderen zijn te snel voor mij, ik ben blij dat mijn FINA McLaren nu ook goed rijdt, bijna zo goed als mijn oranje McLaren, waarvan Edwin laat zien waar de grenzen van die slotcar liggen. Hij rijdt er een halve seconde sneller mee en rijdt een 10,7 in baan 2, zelfs iets sneller als met zijn eigen auto in de kwalificatie. Edwin rijdt een echte inhaal race, vanaf de 5e plaats stoomt hij door naar plaats 3 en achterhaalt Jim en Sander in de laatste stints.

Joop en Jos maken het erg spannend en het blijft tot de laatste seconde spannend wie wint, Joop heeft de beste papieren, lijkt het ook te gaan halen, totdat in de laatste stints een aantal rijders voor hem eruit vliegen, hij daardoor niet door kan rijden, net naast het spoor staat en moet wachten totdat zijn auto er weer ingezet wordt.

Je zult daar ook als marshall maar staan, je werkt onder druk (je doet dit voor de 2e keer) en dan vliegen er voor je neus er een paar auto’s eruit en moet je in een split second beslissen welke je er het eerst inzet. Logisch dat je de auto die er als eerste uitvliegt er als eerste inzet, maar je weet niet dat er een andere regel geldt als iemand eruit gaat als gevolg van de eerste uitvlieger, die dan als eerste erin gezet moet worden, en dan vliegt er nog een slotcar eruit met dezelfde oorzaak ! Ga er maar aanstaan, er zijn maar weinig slotracers in den lande die dat helemaal goed zouden doen ! 

Achteraf komt Jos met een goede opmerking: in dat soort onoverzichtelijke situaties, moeten we vaker een track call roepen (dan wordt de race even onderbroken en kan de marshall rustig alle auto's op zijn plaats zetten).

Joop verliest hierdoor de eerste plaats, wel wat zuur, maar is wel de morele winnaar. 
De uitslag:

Al met al spannende races vanavond. Smaakt naar meer, de volgende week de Group5, altijd een hele uitdaging, rijden iets minder snel, maar de verschillen met de top zijn kleiner !





                                                                                                                                                         ,